4takt algemeen


Algemeen 4takt techniek 


Alle 50cc 4takt scooters maken gebruik van een Keihin CVK18 carb, of een soortgelijk type carb van een ander merk. Het zijn drukgeregelde carbs, waarbij je zelf geen enkele controle hebt over de centrale gasschuif. De gashendel bedient alleen een vlinderklep aan de achterkant van de carb, die de gasstroom blokkeert. CV staat voor Constant Velocity. Het idee achter de carb is dat met de 'automatisch gestuurde' gasschuif de luchtsnelheid in de carb constant kan worden gehouden. De constante luchtsnelheid moet de benzine beter doen vernevelen. Dat moet een perfect lopende motor opleveren. In de praktijk is het echter nog steeds een kwestie van afstellen. Dit komt doordat milieuregels inmiddels zo streng zijn dat de carburateur niet meer 'goed' mag worden afgesteld, de motor zou dan teveel vervuilen.
Deze carbs zijn daarom de nachtmerrie van iedere dealer die weinig ervaring heeft met 4takt, scooters staan af fabriek vaak te mager afgesteld en lopen niet echt lekker. Een iets grotere hoofdsproeier kan het rijgedrag dan verbeteren.

Je bedient met de gashendel dus alleen een klep die de gasstroom blokkeert. Deze klep wordt vanaf de zijkant bediend, daarom is de carb van boven plat.
Aan deze kant zie je de gasklep bediening, en de acceleratiepomp waar we later op terug komen.
Als je de gasklep opent zorgt de toenemende druk van de luchtstroom ervoor dat de 'echte' gasschuif omhoog wordt gedrukt. Deze drukt tegen een veer in.
Aan de linkerkant zit de luchtschroef voor fijnafstemming op stationair toerental, de choke en de benzine nippel.
2B. Gasschuif
De gasschuif bevindt zich onder het deksel op de bovenkant van de carb. In de gasschuif zit gewoon een naald. Het lijkt dus eigenlijk heel erg veel op een 'gewone' carb ware het niet dat je geen kabel hebt die de gasschuif omhoog trekt. Dat wordt voor je gedaan, door de luchtstroom in de carb. Een soort automatische piloot dus.
Opgelet voor begrenzers: De pen in het deksel kan bij bepaalde chinese modellen voorzien zijn van een schroefdraad+moer of messing verlengstuk dat erop zit geschroefd. Deze blokkeren de gasschuif deels zodat hij niet helemaal omhoog kan. De motor kan alleen maar halfgas. Het weghalen van de moer of schroef levert een veel krachtiger motor op. Als je een vinger in de carb steekt moet je de schuif altijd helemaal omhoog kunnen duwen.
2C. Sproeiers
In de vlotterbak onder de carb zit een gewone 4mm Keihin (Kymco 2takt / Keihin CVK18) hoofdsproeier en een stationair sproeier. Let op: In een Agility/Super8/Like/NewDink zit een iets andere carb waarin geen Keihin sproeiers passen. Daar passen alleen speciale 5mm Keihin sproeiers in die wij in sets aanbieden (zie shop).
2D. Acceleratiepomp
In bovenstaande plaatjes ben je ook de 'acceleratiepomp' tegengekomen. Deze pomp spuit een beetje benzine in op het moment dat je de gashendel open draait. Het principe is hetzelfde als van een ouderwets waterpistool of een Glassex spuit. 1x gas opendraaien is 1x spuiten. Als je de gashendel stil houdt spuit hij dus niet.
Deze acceleratiepomp kan een kort verslikken van de motor veroorzaken bij abrupt gasgeven, omdat er dan een overdadige benzine wolk wordt ingespoten. Deze pomp kan je tijdelijk uitschakelen door het veertje even vast te binden dat de pomp indrukt.
Het afsluiten is zowiezo aan te raden aangezien dit benzine bespaart. Meestal levert de pomp geen enkele verbetering aan het loopgedrag als de carb goed is afgesteld, en bij bepaalde nieuwe types CVK carbs is hij dan ook weggelaten. Het afsluiten levert niet altijd het gewenste resultaat op, maar het is in ieder geval te proberen.
3. Afstelling
3A. Algemeen
Het afstellen van deze carbs gaat hetzelfde als normale 17.5/19mm 2takt scooter carbs.
-Zorg eerst dat je de hoofdsproeier goed hebt door een volgas test / bougiecheck. (Motor warmrijden. Een flinke straatlengte volgas. Motor onmiddelijk uitzetten tijdens het rijden, snel afremmen en bougie controleren.)
-Stel dan halfgas bij met de gasnaald als dat kan. Bij Kymco carbs zijn losse gasnaalden te koop, de naald zelf is bij een Kymco niet verstelbaar.Dit is een optionele stap.
-Als laatste de luchtschroef en stationairschroef voor het stationair toerental. Rommelen aan een luchtschroef is GEEN OPLOSSING VOOR SLECHT RIJDENDE SCOOTERS! Met de luchtschroef stel je alleen de lucht/benzineverhouding bij stationair draaien tot hooguit 1/4 gas af. Dit is cruciaal voor het goed starten van de motor. Een goed afgestelde scooter start altijd, zomer of winter. Laat de motor eerst goed warmdraaien (rijden dus). Verstel de luchtschroef dan zo dat de motor stationair de meeste toeren maakt, maar draai hem niet verder uit dan nodig. Dan het stationair toerental weer corrigeren met de stationairschroef. Herhaal dit nog 1 keer. De luchtschroef en stationairschroef staan nu goed. In principe moet de motor nu altijd makkelijk starten en meteen goed lopen.
3B. Kymco specifiek
Kymco 4t euro2 modellen met een Keihin carb (Vitality, People S, NewDink, Filly) worden nu geleverd met een '80' sproeier. Op zich is de carb qua luchtschroef/stationair en naald goed afgesteld. De sproeier is alleen iets aan de magere kant. Vervangen door een 82 of 84 levert een beter lopende scooter op die niet meer om de haverklap 'wegvalt'. Eventueel kan ook de acceleratiepomp worden afgesloten (zie boven).Scooters die direct na het start

1 opmerking:

Anoniem zei

Ben ik echt de eerste met een reactie? WOW!